106. چرا امام
عصر(عج) به «طلبكنندۀ خون امام حسين(ع)»[1]
ملقّب شدهاند؟ آيا امام عصر(عج) طالب خون ساير ائمّۀ هدي(ع) نميباشند؟
كار امام حسين(ع)
در ميان همۀ حضرات ائمّه(ع)، داراي ويژگيها و نيز داراي امتيازات خاص است و از
جمله اين امتيازها، آن است كه خدايتعالي مقرّر فرموده است فرزند ايشان، يعني حضرت
مهدي(عج)، وليّ خون مطهّر ايشان باشند؛[2]
چنانكه گفته شده خود خداي متعال، وليّ خون مطهّر سيّدالشّهداء(ع) است.[3]
107. آيا
قاتلين امام حسين(ع) در زمان رجعت بهدست امام زمان(عج) قصاص ميشوند؟
رجعتِ برخي از
خوبان و برخي از بَدان در زمان ظهور حضرت مهدي(عج)، مدلول برخي از روايات است،[4] لكن
خصوصيّات آن معلوم نیست و ما، تنها دورنمايي از آن را در اختيار داريم كه اثبات
خصوصيّات آن ممكن نيست و لازم هم نيست.
108. آيا در
زمان حكومت امام عصر(عج) عزاداري برای امام حسين(ع) برگزار ميشود؟
قال رسول الله(ص):
«إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ
أَبَداً»[5] عزاداري براي
آن وجود مقدّس از افضل اعمال است و تعطيل بردار نيست؛ چنانكه حرارت حسيني در قلوب
مؤمنين براي ابد، هيچگاه سرد و خاموش نخواهد شد.
109. آيا اين مطلب صحيح است که ميگويند: وقتي حضرت مهدي(عج) ظهور فرمايند،
جهت قبله را بهسوي کربلا و قبر امام حسين(ع) تغيير ميدهند؟
گفتن اینگونه
حرفها بدعت است و گناه آن خیلی بزرگ است.
110. رجعت امام حسين(ع) به چه صورتي خواهد بود؟
دربارۀ قضيۀ رجعت، دورنمايي بيشتر نداريم، امّا آنچه از روايات شريفه بر ميآيد،
آن است که بعدازظهور حضرت وليّعصر(عج)، حکومت اهلبيت(ع) تشکيل ميشود و ائمّۀ
اطهار(ع)، از جمله مثل امام حسين(ع) سالهای طولانی حکومت جهاني دارند.[6]
. در برخي
از روايات، امام زمان(عج) با لقب «ثَائِرُ الْحُسَيْنِ» [من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 175] خوانده شدهاند. در دعاي ندبه نيز آن حضرت را با صفت «الطَّالِبُ
بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلَاء» [مزار الکبير، ص 579]
ميخوانيم.
. الکافي،
ج 1، ص 465: «لَمَّا كَانَ مِنْ أَمْرِ الْحُسَيْنِ(ع) مَا كَانَ ضَجَّتِ
الْمَلَائِكَةُ إِلَى اللَّهِ بِالْبُكَاءِ وَ قَالَتْ يُفْعَلُ هَذَا
بِالْحُسَيْنِ صَفِيِّكَ وَ ابْنِ نَبِيِّكَ قَالَ فَأَقَامَ اللَّهُ لَهُمْ ظِلَّ
الْقَائِمِ(ع) وَ قَالَ بِهَذَا أَنْتَقِمُ لِهَذَا ـ امام صادق(ع)
فرمودند: هنگامىكه امام حسين(ع) را به شهادت رساندند، فرشتگان شيون نمودند و عرض
كردند: پروردگارا! اين حسين(ع) برگزيدۀ تو و پسر برگزيدۀ تو و پسر پيامبر توست.
خداوند سايه و شكل حضرت قائم(عج) E
F را
به آنها نشان داد و فرمود: به
دست اين مرد، براى حسين(ع) از دشمنانش انتقام میگيرم.» همچنين در روايت در تفسير آيۀ «أُذِنَ
لِلَّذينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ
لَقَديرٌ»(حج، 39) آمده است که اين آيه دربارۀ حضرت مهدي(عج)
است وقتي که قيام ميکنند و خون امام حسين(ع) را طلب نموده و ميفرمايند: «نَحْنُ
أَوْلِيَاءُ الدَّمِ وَ طُلَّابُ الدِّيَة ـ ما اولياي خون و طالبان ديۀ امام حسين(ع)
هستيم.» [تفسير القمي، ج 2، ص 84]
[3]. اين
معنا در لقب «ثارالله» نهفته است و در روايت نيز آمده است: «إِنَّ مُوسَی بْنَ
عِمْرَانَ سَأَلَ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ يَا رَبِّ إِنَّ أَخِي هَارُونَ
مَاتَ فَاغْفِرْ لَهُ فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ يَا مُوسَى لَوْ
سَأَلْتَنِي فِي الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ لَأَجَبْتُكَ مَا خَلَا قَاتِلَ
الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع) فَإِنِّي أَنْتَقِمُ لَهُ مِنْ
قَاتِلِهِ ـ موسي بن عمران(ع) از پروردگار متعال خواست که هارون را بيامرزد. پس
خداي سبحان فرمود: اگر دربارۀ اوّلين و آخرين از من چيزي بخواهي، اجابت ميکنم بهجز
قاتل حسين بن علي که من از قاتل او انتقام خواهم گرفت.»[عيون اخبار الرّضا(ع)، ج
2، ص 47]
. اصل
رجعت جزء اعتقادات شيعيان به شمار ميرود، همانگونه که در زيارت جامعۀ کبيره ميخوانيم:
«مُؤْمِنٌ بِإِيَابِكُمْ مُصَدِّقٌ بِرَجْعَتِكُمْ»[من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص
614] و در روايات فرمودهاند کسيکه رجعت را قبول ندارد، شيعه نيست.[ر.ک: E F من
لايحضره الفقيه، ج 3، ص 458؛ المسائل
السرويه، ص 30؛ صفات الشيعه، ص 29؛ بحار الأنوار، ج 53، ص 67؛ الإيقاظ من الهجعة، ص 60]. دربارۀ کساني که رجعت ميکنند، گاهي بحث، به صورت کلّي مطرح شده
است، مثلاً امام صادق(ع) ميفرمايند: «إِنَّ الرَّجْعَةَ لَيْسَتْ بِعَامَّةٍ بَلْ
هِيَ خَاصَّةٌ، لَا يَرْجِعُ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً أَوْ
مَحَضَ الشِّرْكَ مَحْضا ـ رجعت عمومي نيست
بلکه جنبۀ خصوصي دارد، تنها گروهي باز ميگردند که ايمان خالص يا شرک محض باشند.»
[مختصر البصائر، ص 107] گاهي نيز در روايات، به رجعت افراد خاصّي اشاره شده است:
««أَوَّلُ مَنْ يَرْجِعُ إِلَى الدُّنْيَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ(ع) ـ
نخستين کسي که به دنيا رجعت ميکند، امام حسین(ع) است.» [مختصر البصائر، ص 120.
همچنين ر.ک: بحار الأنوار، ج 53، ص 39 تا 41؛ ] علاوه بر اين، در برخي از روايات،
بحث از انتقام از قاتلين کربلا به ميان آمده است[ر.ک: کامل الزّيارات، ص 57؛
الکافي، ج 8، ص 206؛ علل الشّرائع، ج 1، ص 229؛
المزار الکبير، ص 107] ولی خصوصيّات اين امور معلوم نيست و تنها دورنمايي
وجود دارد.